Monday, October 12, 2009

ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ႏွင့္ ဆံထုံး


ေလွ်ာက္ထားပါရေစ အရွင္ဘုရား၊
(၁) ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းေတာ္မ်ား အဘယ္ ေၾကာင့္ ဆံပင္ကို ရိတ္ၿပီး ဦးျပည္း ကတုံး ျပဳၾကပါသလဲ ဘုရား။
(၂) ျမတ္စြာဘုရား ဆင္းတုေတာ္မ်ားမွာ ရဟန္း သံဃာေတြႏွင့္ ျခားနားၿပီး ဆံပင္ မရိတ္ျဖတ္ဘဲ ဆံထုံးပုံႏွင့္ ေတြ႕ရျခင္းမွာ ဘာေၾကာင့္ပါလဲ ဘုရား။
(၃) ပၪၥဝဂၢီ ရဟန္းငါးဦးပုံကို ဆံပင္၊ မုတ္ဆိတ္၊ ပါးသိုင္းေမႊးမ်ားႏွင့္ သ႐ုပ္ေဖာ္ျခင္း မွာ သင့္ျမတ္ပါသလား။
(၄) ႏႈတ္ၾကမ္းသည့္ ရဟန္းတစ္ပါးႏွင့္ အမွတ္မထင္ ဆုံမိပါသည္။ သံဃာကို ေလးစားပါသည္။ ငရဲကိုလည္း ေၾကာက္ပါသည္။ တပည့္ ေတာ္ ဘယ္လို ျပဳမူရပါမည္လဲ ဘုရား။
စိုင္းစိုးလႈိင္

(၁) ရဟန္းမ်ား ဆံပင္ရိတ္ျခင္း
ဗုဒၶမပြင့္မီကပင္ စိတ္ပိုင္းဘဝ ျဖဴစင္မႈနဲ႔ ေမာကၡ (လြတ္ေျမာက္မႈ) ကို ရဖို႔ ေရွးေခတ္ အိႏၵိယမွာ ပညာတတ္ လူတန္းစားအခ်ဳိ႕ဟာ ဆံမုတ္ ဆိတ္ကို ပယ္၊ ဖန္ရည္ဆုိး အဝတ္ကိုဝတ္ၿပီး လူ႔ေဘာင္ကို စြန္႔ (ေတာ ထြက္) ေလ့ ရွိၾကပါတယ္ (ေကသမႆုံ ၾသဟာရိတြာ ကာသာယာနိဝတၴာနိ အစၧာေဒတြာ အဂါရသၼာ အနဂါရိယံ အဇၩာဝသတိ)။ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶသာသနာ အစပိုင္းမွာ ျမတ္ဗုဒၶနဲ႔ ေတြ႕လုိ႔ ရဟန္းျပဳၾကသူေတြထဲမွာ ရင့္က်က္ၿပီးသူေတြဟာ ရဟန္းအသြင္မ်ဳိး ရွိၿပီးျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
ဗုဒၶျဖစ္ၿပီးေနာက္ ဒုတိယႏွစ္ ႏွစ္ဆယ္အတြင္းနဲ႔ အဲဒီေနာက္ပိုင္း ဗုဒၶထံမွာ မရင့္က်က္ဘဲ ရဟန္းျပဳလာၾကတဲ့ ဆဗၺဂၢီအုပ္စုဝင္ ရဟန္း ေတြဟာ ဆံပင္ရွည္ရွည္ထားလို႔ လူအမ်ားက 'ကာမသုံးေဆာင္ လူ႕ ေဘာင္က ငါတို႔ေတြလိုပါပဲလား'လို႔ ကဲ့ရဲ႕ ၾကတဲ့အခါမွာ ဗုဒၶက 'ရဟန္း တို႔၊ (ကာလအားျဖင့္) ႏွစ္လရွိေသာ ဆံပင္၊ (ပမာဏအားျဖင့္) လက္ႏွစ္ သစ္ရွိေသာ ဆံပင္ကို ခြင့္ျပဳ၏ (ဝိ ၄၊ ၂၄ဝ)' လို႔ မိန္႔ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ရဟန္းေတြ ဆံပင္ကို ရိတ္ျဖတ္ၾကရတာပါ။ ယခုေခတ္ ျမန္မာရဟန္း အမ်ားစုကေတာ့ ႏွစ္ပတ္တစ္ႀကိမ္ သို႔မဟုတ္ တစ္ပတ္ တစ္ႀကိမ္ ဆံပင္ရိတ္ၾကပါတယ္။ ယုိးဒယားႏိုင္ငံမွာေတာ့ လျပည့္ လ ကြယ္ေန႔တုိင္း တစ္လႏွစ္ႀကိမ္ တစ္ႏိုင္ငံလုံးရွိ ရဟန္းေတာ္ေတြ ၿပိဳင္တူ (တစ္ၿပိဳင္နက္) ဆံပင္ရိတ္ၾကပါသတဲ့။
(၂) ဗုဒၶဆံပင္ပုံစံပညာမာန္ တက္ေနတဲ့ သိဂၤါရဝပုဏၰားငယ္ (မ ၂၊ ၄၂၄)၊ မီးကို ကိုး ကြယ္သူ အဂၢိဘာရာဒြါဇ (သုတၱနိ၊ ၂၉၇) တို႔က ျမတ္ဗုဒၶကို 'မု႑က (ဦးျပည္းကတုံးစုတ္)'လို႔ ႏွိမ့္ခ်ၿပီး ေခၚဖူးတယ္။ 'ထိုငါသည္ မိဘမ်ား မလိုလား၍ ငိုေႂကြးၾကစဥ္ ဆံမုတ္ဆိတ္ကို ရိတ္ပယ္ၿပီး ဖန္ရည္ဆိုး အဝတ္ကို ဝတ္၍ ရဟန္းျပဳခဲ့၏'လို႔ ဗုဒၶရဲ႕ ႏႈတ္ေတာ္မွ နိဂဏၭတကၠ တြန္း၏သား သစၥက (မ ၁၊ ၃ဝ၃)၊ သိဂၤါရဝ ပုဏၰားငယ္ (မ ၂၊ ၄၂၄) စတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ေတြကို မိန္႔ေတာ္မူဖူးပါတယ္။
ဒါကေတာ့ မူရင္းပါဠိေတာ္ေတြမွာပါတဲ့ ဗုဒၶဆံေတာ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေတြးအျမင္ကို ခန္႔မွန္းၾကည့္ဖို႔ပါ။ ဒီစာအရ ဗုဒၶဘုရားရွင္ဟာ ဆံပင္နဲ႔ မုတ္ဆိတ္ က်င္စြယ္ကို ရိတ္ပယ္ထားတယ္ ဆိုတာေလာက္ ေတာ့ အေသအခ်ာ ဆိုႏုိင္တယ္။
'(မင္းသားသိဒၶတၴသည္) သန္လ်က္ကို ထုတ္ၿပီး လက္ယာလက္ျဖင့္ သန္လ်က္ကို ကိုင္လ်က္ သရဖူႏွင့္တကြ က်စ္ထားသည့္ဆံကို ျဖတ္၏။ ဆံေတာ္သည္ လက္ႏွစ္သစ္မွ်ေလာက္သာ အရွည္က်န္ၿပီး ညာဖက္သို႔ ရစ္ေခြလ်က္ ဦးေခါင္းေပၚ၌ တည္ေန၏။ ဆံပင္မ်ားသည္ အသက္ထက္ဆုံး ထိုထက္ ပိုမရွည္ေတာ့ဘဲ မုတ္ဆိတ္ေမႊးမ်ားလည္း အေနေတာ္မွ်သာ က်န္၏။ ေနာက္ထပ္ ဆံမုတ္ဆိတ္ကို ရိတ္ျခင္းကိစၥ မရွိေတာ့ေခ် (ဇာ-႒ ၁၊ ၇၄)'။
သကၠတက်မ္းေတြ ျဖစ္ၾကတဲ့ လလိတဝိတၴာရ (အဂၤလိပ္၊ ျပန္၊ စာ-၂၁၂)နဲ႔ မဟာဝတၴဳ (အဂၤလိပ္၊ ျပန္ ၂၊ စာ-၅၆)က်မ္းေတြမွာလဲ ဆံ ေတာ္ကို ဓားနဲ႔ ျဖတ္ၿပီး က်န္တဲ့ဆံေတာ္ေတြက ေခါင္းေပၚမွာ အၿမဲ တမ္းရွိေနတယ္လို႔ ေဖာ္ျပပါတယ္။ ဆန္ခ်ီေစတီ ေတာင္ဖက္ဂိတ္ ေက်ာက္တိုင္က ဆံေတာ္ပယ္ ႐ုပ္ႂကြက (ဘီစီ ၅ဝ)မွာလဲ ဆံေတာ္ကို ဓားနဲ႔ျဖတ္ၿပီး တစ္ဝက္ က်န္ေနတဲ့ ပုံကို ေတြ႕ရပါတယ္ (A guide to Sanchi, Sir John Marshall, p. 51)
ဒါေတြအရဆိုရင္ ဗုဒၶရဲ႕ ဦးေခါင္းေပၚမွာ ရစ္ေခြေနတဲ့ လက္ႏွစ္ သစ္ေလာက္ ဆံပင္ရွည္ ရွိတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။
ဗုဒၶဆင္းတုပုံစံ ႏွစ္မ်ဳိး
ဗုဒၶဝါဒက်မ္းစာေတြကို အေျခခံ၍ပင္ ေရွးေခတ္တစ္ခ်ိန္က ဗုဒၶဆံေတာ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အဓိပၸာယ္ ေကာက္ယူမႈ ႏွစ္မ်ဳိးျဖစ္သြားခဲ့ပုံရတယ္။
၁) ေရွးအက်ဆုံး ပါဠိေတာ္က်မ္းေတြ (၎တို႔ နားလည္ပုံ) အရ ဗုဒၶဟာ ဆံေတာ္ကို ရိတ္ပယ္ထားတယ္ သို႔မဟုတ္ ဦးေခါင္းေတာ္မွာ ဆံပင္ရွည္ရွည္ မရွိဘူး။ မုတ္ဆိတ္ေမႊးလဲ မရွိဘူး။
၂) ေႏွာင္းေခတ္ သကၠတနဲ႔ ပါဠိဘာသာ မွတ္တမ္းေတြ ျဖစ္ၾကတဲ့ လလိတဝိတၴာရ၊ မဟာဝတၴဳႏွင့္ ဇာတကအ႒ကထာ နိဒါန္းတို႔မွာ ေဖာ္ျပသလို ဗုဒၶရဲ႕ ဦးေခါင္းေပၚမွာ ရစ္ေခြေနတဲ့ ဆံပင္ရွည္ရွိတယ္။
ပန္းပုပညာ ထြန္းကားလာတဲ့ ေႏွာင္းေခတ္မွာ အိႏၵိယႏိုင္ငံ မထုရာၿမိဳ႕က ပန္းပုပညာရွင္ေတြဟာ အဲဒီ အစဥ္အလာႏွစ္မ်ဳိးႏွင့္အညီ အၿပိဳင္အဆိုင္ ဗုဒၶဆင္းတုေတြ ထုပ္လုပ္ၾကတယ္လုိ႔ ဆိုပါတယ္။ ပထမ အစဥ္အလာကို လိုက္နာတဲ့ ဆံထုံးမပါတဲ့ ဗုဒၶဆင္းတုေတြကို မထုရာ (Mathura)၊ မန္ေကာရာ (Mankor)ႏွင့္ မိဂဒါဝုန္ (Sarnath)တို႔မွာ ေတြ႕ရတယ္။ ယေန႔ေခတ္ ျမန္မာ သီရိလကၤာ ယုိးဒယားစတဲ့ ေထရဝါဒႏိုင္ငံ ေတြမွာေတာ့ ဒုတိယအစဥ္အလာကို လိုက္နာတဲ့ ရစ္ေခြေနတဲ့ ဆံပင္ ပုံစံနဲ႔ ဆင္းတုေတာ္ေတြက လႊမ္းမိုးသြားပုံရပါတယ္။
(၃) ပၪၥဝဂၢီငါးဦးဟာလဲ ဗုဒၶမပြင့္မီက ေမာကၡကို ရွာမွီးၾကတဲ့ ရင့္က်က္ ပညာတတ္အုပ္စုဝင္ ပုဂၢဳိလ္မ်ား ျဖစ္ လို႔ အနီးစပ္ဆုံး ဆံမုတ္ဆိတ္ကို ရိတ္ပယ္ထားၿပီး အဝါေရာင္ ဖန္ရည္ဆိုးအဝတ္ကို ဝတ္ထားတဲ့ ရေသ့ ရဟန္းအသြင္မ်ဳိးပဲ ျဖစ္ႏိုင္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။
ျမန္မာပန္းခ်ီဆရာအခ်ဳိ႕ သ႐ုပ္ေဖာ္သလို အက်ႌျဖဴ ဝတ္ၿပီး ဆံပင္ တစ္ထြာတစ္ေတာင္ေလာက္နဲ႔ မုတ္ဆိတ္ေမႊးကို ပြတ္သပ္ၿပီး ဓမၼစၾကာ တရားဦး နာယူေနတဲ့ ပုံစံမ်ဳိးေတာ့ ပုံမေဖာ္ရဲပါ။ ဗုဒၶေခတ္ ေတာထြက္တဲ့ ရေသ့ရဟန္းအခ်ဳိ႕ရဲ႕ အသုံးအေဆာင္ (ပရိကၡရာ)ထဲမွာ ဆံပင္ကိုပါ ရိတ္ျဖတ္ႏိုင္တဲ့ ဓားေသးေသးတစ္ေခ်ာင္း ပါေလ့ရွိတာကိုလဲ သတိျပဳ သင့္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ 'ဇဋာဓာရိတာယ ဇဋိလာ (ဥဒါန-႒၊ ၅၇)'အရ ဆိုရင္ေတာ့ ဆံပင္မရိတ္တဲ့ ရေသ့ရဟန္းတစ္မ်ဳိးလည္း ရွိႏိုင္ပါတယ္။
(၄) ရဟန္းတစ္ပါးဟာ ႏႈတ္ထြက္ႀကမ္း၊ အေနအထိုင္ မသပ္ရပ္ေပမဲ့ တစ္ခါတစ္ရံ သီလသိကၡာကို လိုက္နာၿပီး ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ စာေပ ပရိယတၱိ သင္ၾကားေနတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ျဖစ္ေနတတ္တယ္။ တကယ္ ေလးစား တယ္၊ ငရဲႀကီးမွာလဲ ေၾကာက္တယ္ဆိုရင္ အသင့္ႏွလုံးသြင္း (စသ်ငအငလန အ့ငညုငညါ) မ်ဳိး ထားသင့္ပါတယ္။ ရဟန္းသံဃာ အမ်ားစုဟာ သာမန္ ပုထု ဇဥ္မွ်သာျဖစ္လို႔ ပုထုဇဥ္အေငြ႕အသက္ ေတြ႕ျမင္ရတာဟာ မွ်တပါတယ္။ ေမြးရာပါ ဝါသနာဗီဇကို ဘုရားကလြဲလို႔ ရဟႏၲာႀကီးေတြေတာင္ မပယ္ႏိုင္တဲ့ သာဓကေတြ ရွိပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ မိမိမၾကည္ညဳိရင္ ၿငိမ္ၿငိမ္သာေနပါ။ သီလသိကၡာ က်ဳိး ေပါက္တာ မေသခ်ာဘဲနဲ႔ အဲဒီဘုန္းႀကီးအေၾကာင္းကို မေကာင္းဆိုၿပီး အၾကည္ညဳိပ်က္ေအာင္လဲ သူမ်ားကို မဆြယ္ပါနဲ႔။ စိတ္ထဲက ေဒါသ ေငြ႕ေလးေတြ ႏႈတ္ေပၚေရာက္လာရာကေန နီးရာလူေတြကို ရဟန္းေတာ္ဖက္ ေမးေငါ့ၿပီး 'ၾကည့္ ...ၾကည့္၊ အဲဒီ ကိုယ္ေတာ္ပဲေပါ့' လို႔ ေျပာဆိုဆဲမွာ ကုသိုလ္စိတ္ေတြ ျဖစ္ႏိုင္မယ္လို႔ ထင္ပါသလား။

အနာမ်ဳိး ၉၆ ပါး၊ ကိုယ္ထဲက ပိုးကို သတ္ရင္

အရွင္ဘုရား၊ သိခ်င္တာေလးကို ေမးေလွ်ာက္ခြင့္ ျပဳပါဘုရား၊
(၁) အခုေခတ္မွာ ေပၚေပါက္လာတဲ့ ေရာဂါဆန္း ေတြနဲ႔ ေပါင္းရင္ ၉၆ ပါး ေက်ာ္တယ္လို႔ သူငယ္ခ်င္းက ဆိုပါတယ္။ အနာမ်ဳိး ၉၆ ပါး ဆို တာကို တစ္ပါးခ်င္းစီ သိခ်င္ပါတယ္ဘုရား။
(၂) ခရစ္ယန္ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္က တပည့္ေတာ္ အၾကပ္ေတြ႕တဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခု ေမးပါတယ္။ ျဖစ္ပုံက ဒီလိုပါ။ ပိုးေလာက္လန္းေတြရွိေန ရင္ အသက္ေသမွာစိုးလို႔ ဘုရားပန္းအိုးကို ေရမလဲခ်င္ဘူးလို႔ တပည့္ ေတာ္က ျငင္းေတာ့ သူက ကိုယ္ထဲက ပိုးေတြကိုလည္း နင္ မသတ္နဲ႔၊ ေရာဂါရွိရင္ ပိုးရွိမွာျဖစ္လို႔ ေဆးလည္း မေသာက္နဲ႔လို႔ ေျပာပါတယ္။ ဒါနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေျဖရွင္းေပးေစခ်င္ပါတယ္ ဘုရား။
တပည့္ေတာ္ စိုင္းစိုးလႈိင္ (က်ဳိင္းတုံၿမိဳ႕)
ေ၀ါဟာရ ျခားနားေပမယ့္
ခုေခတ္မွာ နည္းပညာေတြကလည္း အ့ံဘနန္း ထြန္းကားတဲ့အတြက္ ေရာဂါအမ်ဳိးအစား တစ္ခုကိုပင္ အဆင့္အမ်ဳိးမ်ုဳိး သတ္မွတ္ခ်က္ေတြနဲ႔ အေသးစိတ္ၿပီး ပိုမိုမ်ားျပားစုံလင္မွာ ေသခ်ာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေရာဂါလကၡဏာ ေဖာ္ျပခ်က္ေတြကို ၾကည့္ၿပီး ေရာဂါအခ်ဳိ႕ကေတာ့ ၉၆ ပါးထဲမွာပဲ အက်ဳံးဝင္ႏိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာ ဗိေႏၶာေဆးက်မ္း အမ်ားစုက မူရင္း ေရွးေဟာင္း သကၠတေဆးက်မ္းေတြကို ဘာသာျပန္ထားတာျဖစ္လို႔ ေခတ္သုံးေဝါဟာရ အဂၤလိပ္ေဝါဟာရေတြနဲ႔ ထပ္တူ ျပဳဖို႔ေတာ့ ခက္ခဲႏိုင္ပါတယ္။
အနာမ်ဳိး ၉၆ ပါးသ႐ုပ္ကို ဘုန္းႀကီး ေရးမွတ္ထားတဲ့အတိုင္း ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ ဦးကဲ ေရးသားတဲ့ ဇီဝိတဝၯန ေဆးက်မ္း သို႔မဟုတ္ ဆရာျမစ္ေရးတဲ့ ေလာကဟိတရာသီေဆးက်မ္း တစ္ခုခုက ကုိရင္ဝတ္နဲ႔ ကတည္းက ဝါသနာပါလို႔ ကူးယူထားခဲ့တာပါ။
အနာမ်ဳိး ၉၆ ပါး (၁-၃ဝ)
၁။ စကၡဳေရာဂါ = မ်က္စိေရာဂါ
၂။ ေသာတေရာဂါ = နားေရာဂါ
၃။ ဃာနေရာဂါ = ႏွာေခါင္းေရာဂါ
၄။ ဇိဝွါေရာဂါ = လွ်ာေရာဂါ
၅။ ကာယေရာဂါ = ကိုယ္၌ျဖစ္ ေသာအနာ
၆။ သီသေရာဂါ = ဦးေခါ၌ျဖစ္ေသာ အနာ
၇။ ကဏၰေရာဂါ = နား႐ြက္နာ ၈။ မုခ ေရာဂါ = ခံတြင္းနာ
၉။ ဒႏၲေရာဂါ = သြားေရာဂါ
၁ဝ။ ၾသ႒ေရာဂါ = ႏႈတ္ ခမ္းေရာဂါ
၁၁။ ကာေသာ = ေခ်ာင္းဆိုးနာ
၁၂။ သာေသာ = ပန္းနာ႐ႉနာ
၁၃။ ပိလာေသာ = ဖြတ္သိုနာ ထိပ္ ကပ္နာ (ဖြတ္စအိုနာ)
၁၄။ ဍာေဟာ = ကုိယ္ပူနာ
၁၅။ ဇေရာ = ဖ်ားနာ
၁၆။ ကုစၧိေရာဂါ = ဝမ္း၌ ျဖစ္ေသာ ေရာဂါ
၁၇။ မုစၧာ = မူးေဝမိန္းေမာေသာ အနာ
၁၈။ ပကၡႏၵိကာ = ေသြးအန္နာ (ျမင္း သ႐ိုက္နာ)
၁၉။ သူလာ = ေဘးထိုးရင္က်ပ္နာ (ေလထိုးနာ)
၂ဝ။ ဝိသူစိကာ = ဝမ္းေလွ်ာနာ
၂၁။ ကု႒ံ = ႏူနာ
၂၂။ ဂေ႑ာ = ထြတ္ ျမင္အနာ၊ အိုင္းနာ
၂၃။ ကိလာေသာ = ခ႐ုသင္း သမင္ကြက္ ကြက္ေသာ အနာ (ၫွင္းနာ)
၂၄။ ေသာေသာ = အေသြး အသား ခမ္းေျခာက္ေသာ ခယ႐ုဂ္အနာ
၂၅။ အပမာေရာ = ဝက္႐ူးနာ
၂၆။ ဒဒၵဴ = ေပြးနာ (ဝဲစို ဝဲႀကီး)
၂၇။ က႑ဳ = ဝဲေျခာက္နာ
၂၈။ ကစၧုဳ = ယားယံနာ
၂၉။ နခသာ = လက္သည္း ေျခသည္း ျခစ္မိရာ၌ ျဖစ္ေသာ အနာ
၃ဝ။ ဝိတစၧိကာ = လက္ဖဝါး ေျခဖဝါးကြဲေသာ အနာ
အနာမ်ဳိး ၉၆ ပါး (၃၁-၆ဝ)
၃၁။ ေလာဟိတပိတၱံ = ရတၱပိတ္နာ
၃၂။ မဓုေမေဟာ = ဆီးခ်ဳိနာ
၃၃။ အံသာ = ဒူလာလိပ္ေခါင္းနာ
၃၄။ ပိဠိ ကာ = ထြတ္ျမင္းနာ
၃၅။ ဘဂႏၵလာ = အရည္ တစိုစိုယိုေသာ ဘဂႏၵိဳလ္နာ
၃၆။ ပိတၱသမု႒နာ အာဗာဓာ သည္းေျခေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ အနာ
၃၇။ ေသမွသမု႒နာ အာဗာဓာ = သလိပ္ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ အနာ
၃၈။ ဝါတ သမု႒ာနာ အာဗာဓာ = ေလေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ အနာ
၃၉။ သႏၷိပါတိကာ အာဗာဓာ = သည္းေျခ သလိပ္ ေလ ေပါင္းစု၍ ျဖစ္ေသာ အနာ
၄ဝ။ ဥတု ပရိဏာမဇာ အာဗာဓာ = ဥတုေဖာက္ျပန္ျခင္းေၾကာင့္ အနာ
၄၁။ ဝိသမပရိဟာရဇာ အာဗာဓာ = ဣရိယာပုထ္ မညီၫြတ္၍ ျဖစ္ေသာ အနာ
၄၂။ ၾသပကၠမိကာ အာဗာဓာ= သူ တစ္ပါး လုံ႔လေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ အနာ
၄၃။ ကမၼဝိပါကဇာ အာဗာဓာ = ကံအက်ဳိးေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ အနာ
၄၄။ ဂဟဏီ = ဝမ္းမီး ပ်က္ ဝမ္းကိုက္နာ
၄၅။ ပ႑ဳေရာဂါ = အဆင္းေဖ်ာ့ေတာ့ေသာ ဝါသင့္နာ
၄၆။ ရာဇ ယကၡမာ = သုက္ပ်က္၍ ခ်ည့္နဲ႔ေသာ အနာ
၄၇။ ဟိကၠာေရာဂါ = ႀကိဳ႕ထိုးနာ
၄၈။ အေရာစကေရာဂါ = ႏႈတ္ မၿမိန္နာ (အစားအေသာက္ ပ်က္ေသာ အနာ)
၄၉။ ဆဒၵိေရာဂါ = ပ်ဳိ႕အန္တတ္ေသာအနာ
၅ဝ။ ဥမၼာဒ ေရာဂါ = ႐ူး သြပ္ေသာ အနာ
၅၁။ ဦ႐ုထမၻေရာဂါ = ေပါင္ေတာင့္တင္းေသာ ေရာဂါ
၅၂။ အာမာဝါတေရာဂါ = တစ္ကိုယ္ လုံးေတာင့္တင္းေသာ အနာ
၅၃။ ဥပဒါဝတၱေရာဂါ = ဝမ္းေဖာ ဝမ္းေရာင္နာ
၅၄။ ဂူလမေရာဂါ = ဝမ္း၌ အလုံး အခဲ စြဲေသာ အနာ
၅၅။ ဟဒယေရာဂါ = ႏွလုံးသည္းပြတ္နာ
၅၆။ ဥေရာဂဟေရာဂါ = ရင္ေအာင့္ေသာ အနာ
၅၇။ မုတၱကိစၧေရာဂါ = ဆီးေအာင့္က်င္ေအာင့္ေသာ အနာ
၅၈။ မုတၱယာတေရာဂါ = ဆီးဝမ္းခ်ဳပ္ေသာ အနာ
၅၉။ အသၼရီေရာဂါ = ေက်ာက္တည္ေသာ အနာ
၆ဝ။ ပိဟလေရာဂါ = အဖ်င္းအဆုတ္နာ
အနာမ်ဳိး ၉၆ ပါး (၆၁-၉၆)
၆၁။ ေသာတေရာဂါ = ကိုယ္ေရာင္ေသာ သာနာ႐ုပ္ အနာ
၆၂။ ဂလပ႑ိေရာဂါ = လည္ပင္းႀကီးေသာအနာ
၆၃။ ပ႑ မာလာေရာဂါ = ဆီးသီးခန္႔ အလုံး ေပါက္တတ္ေသာ ျမင္းစဥ္နာ
၆၄။ ဂႏၲိေရာဂါ = ႂကြက္ႏို႔နာ
၆၅။ သီပဒေရာဂါ = ေျခထုံနာ (ေျခသလုံးေရာင္နာ)
၆၆။ ဝိျဒဓိေရာဂါ = အနာပဆုပ္ (ေသြးစုနာ၊ သက္တန္႔နာ)
၆၇။ ဘႏၶေရာဂါ = အ႐ိုက်ဳိးေသာ အနာ၊ ဆတ္ေသာ အနာ
၆၈။ ဥပဒံသေရာဂါ = ဂုရင္ဂ်ီနာ
၆၉။ သုကေရာဂါ = အဂၤါဇာတ္၌ အဖုေပါက္ေသာ ေရာဂါ
၇ဝ။ ဝိသပၸေရာဂါ = ဝက္သက္ေရာဂါ
၇၁။ မသုရိကေရာဂါ = ေက်ာက္နာ
၇၂။ ႏွာ႐ုေရာဂါ = ခ်ည္မွ်င္ကဲ့သို႔ အေၾကာထေသာ ေရာဂါ
၇၃။ ဝိေပၹါဋေရာဂါ = မီးေလာင္မာနာ
၇၄။ အဇိဏၰေရာဂါ = အစာမေၾကေရာဂါ
၇၅။ အာဋာယေရာဂါ = ဝမ္းေၾကာတက္ေသာ ေရာဂါ
၇၆။ ဂႏၳာပစီေရာဂါ = ၾကပ္နာ
၇၇။ ဂလဂဟ ေရာဂါ = လည္ေခ်ာင္းနာ
၇၈။ အာနာယေရာဂါ = ဝမ္းခ်ဳပ္နာ
၇၉။ ဝိဋကေရာဂါ = အနာစိမ္းေရာဂါ
၈ဝ။ ဝါတ႑ေရာဂါ = လိင္ဥေရာင္ သာမုႆနာ
၈၁။ ဝိပါ ဒိကာေရာဂါ = ေျခေဖာေသာ အနာ
၈၂။ ကီဋပေရာဂါ = ဆင္ခူလည္ျပတ္နာ
၈၃။ အဇဂႏၶိေကာ = ႏို႔သက္နာ
၈၄။ ပါသာဏဂဒၵကံ = ေမးႏွင့္ လည္ေခ်ာင္း အစပ္၌ ေပါက္ေသာ အနာ
၈၅။ ကစၧေရာဂါ = လက္႐ုံးနံေဘး ခုံး၍ေပါက္ေသာ အနာ
၈၆။ စိပၸ ေရာဂါ = လက္သည္ေျခသည္း ပုပ္ေသာ အနာ
၈၇။ ကဒရႏၵဳ ေရာဂါ = တံသင္းနာ၊ အနာသစ္ငုတ္
၈၈။ ဣေႁႏၵ လုတၱေရာဂါ = မိတ္နာ၊ ၾကာဆူးနာ
၈၉။ ဟသ႐ုေရာဂါ = သင္းလိပ္နာ
၉ဝ။ တိလကာလကေရာဂါ = မွဲ႕နာ
၉၁။ မုခဗ်ဂၤေရာဂါ = ပါးသက္နာ
၉၂။ ပရိဝတၱိကေရာဂါ = မုႆကုတ္နာ
၉၃။ အာေပါဋိကေရာဂါ = လိင္ေရ ေလ်ာ့ေသာအနာ
၉၄။ မဏိဓမၼေရာဂါ = က်င္သြား လိင္ေသနာ
၉၅။ နိ႐ုဒၶပကႆေရာဂါ = က်င္ခ်ဳပ္ လိင္ေသ နာ
၉၆။ ဂူဒႀတံသေရာဂါ = ဘင္ထြက္ေသာ အနာ
၉၇။ ဝိသေရာဂါ = အဆိပ္သင့္ေသာ အနာ
မွတ္ခ်က္
ေဖာ္ျပပါ ၉၇ ပါးထဲမွ အမွတ္ ၁ မွ ၄၃ အထိကို ဂိရိမာနႏၵသုတ္ (အံ ၃၊ ၃၄၃)၊ မဟာနိေဒၵသ (စာ-၁ဝ)ႏွင့္ စူဠနိေဒၵသ (စာ-၂၈) ပါဠိေတာ္မ်ားမွာလည္း ေတြ႕ရ တယ္။ အမွတ္ ၉၄ က်င္သြား လိင္ေသနာ ႏွင့္ အမွတ္ ၉၅ က်င္ခ်ဳပ္ လိင္ေသနာ ကို အဓိပၸာယ္တူ ယူႏိုင္အံ့ထင္ပါတယ္။ အဲဒီ တူရာႏွစ္ခုကို ေပါင္းလိုက္ရင္ အနာမ်ဳိး ၉၆ ပါးလို႔ ေရတြက္လို႔ ရႏိုင္ေၾကာင္းပါ။
ကိုယ္ထဲက ပိုးကို သတ္ရင္
ရဟန္းေတြဟာ ေရထဲမွာ ေလာက္လန္းေတြရွိမွန္းကို သိလ်က္နဲ႔ အဲဒီ ေရကိုေသာက္ရင္ အျပစ္သင့္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေရထဲမွာ ေလာက္လန္းေတြကို ျမင္ေနရရင္ အဲဒီေရကို သန္႔စင္ေအာင္ လုပ္တဲ့အခါ သတိနဲ႔ လုပ္သင့္တယ္။ ေလာက္လန္းေတြရွိေနတဲ့ ပန္းအိုးထဲကေရကို လဲတဲ့ အခါမ်ဳိးေပါ့။ ပန္းအိုးထဲမွာ ေလာက္လန္း ေတြ မျဖစ္လာခင္ ေရကိုလဲထားရင္ အေကာင္းဆုံးပါပဲ။ ဝမၼိကသုတၱန္အရ အရွင္အႏု႐ုဒၶါ မေထရ္ႀကီးဟာ အခ်ိန္ရတိုင္း အဘိညာဥ္တန္းခိုးနဲ႔ ခႏၶာကိုယ္ထဲက ပိုးေတြကို ၾကည္႐ႈေတာ္မူရာမွာ 'အသီတိ ကိမိကုလသဟႆာနိ = ပိုမ်ဳိးေပါင္း ရွစ္ေသာင္း'ကို ျမင္ေတာ္မူတယ္။
Reader's Digest မွာပါတဲ့ What is on your eyelash? ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ ေဆာင္းပါးေလးတစ္ပုဒ္မွာ အားေကာင္းတဲ့ မိုက္ခ႐ိုစကုပ္နဲ႔ ၾကည့္ရင္ မ်က္ေတာင္ေမႊးေလးေပၚမွာ ပိုးေတြ သန္ခ်ီၿပီး ရွိတာ၊ တစ္ေကာင္နဲ႔တစ္ေကာင္ ထိုးဆိတ္ ကိုက္ျဖတ္ေနၾကတာကို ေတြ႕ရတယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီ ပိုးဆိုတာေတြကို အသားဆိုင္ရဲ႕ ဆဲလ္ အပြားေလးေတြ မွ်သာ ျဖစ္လို႔ ဗုဒၶဝါဒက သက္ရွိလို႔ မယူဆပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေဆးေသာက္လို႔ ဗုိင္းရပ္စ္ပိုးေတြ ေသတာကို သူ႔အသက္ သတ္တယ္လို႔ မဆိုပါဘူး။