Sunday, October 11, 2009

ေစတီဆင္းတုဤႏွစ္ခု



ဆရာေတာ္အရွင္ျမတ္ဘုရား၊ေစတီေတာ္ႏွင့္ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္မွာ မည္သည္က ပို၍ အေရးႀကီးပါသ နည္း။ မိတ္ေဆြတစ္ေယာက္က ေစတီမွာ ဗုဒၶရဲ႕ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္ မ်ား ကိန္းဝပ္ရာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ပို၍ အေရးႀကီးသည္ဟု ဆိုပါသည္။ တပည့္ေတာ္ အျမင္ကေတာ့ ေစတီပဲျဖစ္ျဖစ္ ဆင္းတုေတာ္ပဲျဖစ္ျဖစ္ အားလုံးမွာ ဗုဒၶသာသနာႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ႐ိုေသစရာျဖစ္၍ အတူတူဟုပင္ ထင္ပါသည္။ ဆရာေတာ္တို႔၏ အဆုံးအျဖတ္ကို ခံယူပါရေစ အရွင္ဘုရား။
ေမာင္လမင္း
ဆင္းတုကိုးကြယ္မႈ အစ
အိႏၵိယမွာ ဗုဒၶဆင္းတု ထုလုပ္ကိုးကြယ္တာဟာ အေသာကေခတ္မွာ မရွိေသးဘူး၊ ဒါေပမဲ့ စုေဆာင္းရရွိတဲ့ အေထာက္အထားေတြ အားလုံး အရ ဘီစီ ၁-ရာစု ထက္ေတာ့ ေနာက္မက်ႏိုင္ဘူးလို႔ ပညာရွင္ ကာရ္န္ (Karn)က ဆိုတယ္ (Maunal of Indian Buddhism, p. 95)။ ဒါေပမဲ့ ေဒဝါနံ ပိတိႆမင္းဟာ ထူပါရာမေစတီကို တည္စဥ္က အင္မတန္ သပၸာယ္တဲ့ ေက်ာက္ဆင္းတုေတာ္ (သိလာပဋိမာ)ႀကီး တစ္ဆူ ထုလုပ္ခဲ့ေၾကာင္း မဟာဝံသက်မ္း (၃၅း၁၂၈)မွာ ဆိုတယ္။ ေအဒီ သုံးရာစုကၿပီး သီဟိုဠ္ဘုရင္ အဆက္ဆက္ ဒီဆင္းတုကို လႉဒါန္းမႈ ျပဳခဲ့ၾကတယ္။ မဟာဝံသ အဆိုကို လက္ခံႏိုင္ရင္ ကာရ္န္ရဲ႕ အဆိုကို ျပန္သုံးသပ္ရမလိုပါပဲ။
ဆင္းတုထဲမွာ ဓာတ္ေတာ္မပါရင္
ေအဒီ ၅ ရာစု ပါဠိဘာသာနဲ႔ ေရးသားျပဳစုတဲ့ အ႒ကထာက်မ္းေတြမွာ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေနရာ ဌာန ႏွစ္ခုမွာ ရည္ၫႊန္းထားတာကို ေတြ႕ရတယ္။
၁) 'ပညာရွိပုဂၢဳိလ္ဟာ အစားအစာနဲ႔ ေသာက္ေတာ္ေရကို ဗုဒၶဓာတ္ေတာ္ပါရွိတဲ့ ဆင္းတုေတာ္ကို ျဖစ္ေစ၊ ေစတီ ေတာ္ကို ျဖစ္ေစ (သဓာတုကံ ပဋိမံ ဝါ ေစတိယံ ဝါ)ကို ဦးစြာ လႉဒါန္းတယ္' (ဝိ-႒ ၃၊ ၄၂၄)။
၂) 'ေဗာဓိ (ေညာင္)ကိုင္း တစ္ခုဟာ ထူပကိုျဖစ္ေစ ဓာတ္ေတာ္ပါရွိတဲ့ ဆင္းတု ေတာ္ကိုျဖစ္ေစ ေႏွာင့္ ယွက္မွသာ (သဓာတုကံ ပန ထူပံ ဝါ ပဋိမံ ဝါ ဗာဓယမာနံ) အဲဒီ ေဗာဓိကိုင္းကို ခုတ္ျဖတ္ႏိုင္တယ္' (အဘိ-႒ ၂၊ ၃၃၂။ အံ-႒ ၁၊ ၃၄၁)။
ဒီအ႒ကထာေတြရဲ႕ အာေဘာ္အရ ဗုဒၶဓာတ္ေတာ္ေတြကို ဌာပနာ (ထည့္သြင္း)ထားမွသာ ဆင္းတု ေတာ္ဟာ အေရးပါၿပီး ဘာသာေရး တန္ဖိုးရွိေၾကာင္း သတ္မွတ္တယ္လို႔ မဆိုႏိုင္ဘူးလား။
ေစတီ ေဗာဓိပင္ ဗုဒၶဆင္းတု
ကမၼ႒ာန္းဘာဝနာ စီးျဖန္းမဲ့ ရဟန္းေတာ္ဟာ ေစတီေတာ္နဲ႔ ေဗာဓိပင္ကို ပူေဇာ္ၿပီးမွ ဆြမ္းခံဝင္ရတယ္ (ဒီ-႒ ၁၊ ၁၅၇။ အဘိ-႒ ၂၊ ၃၃၄)။ ဗုဒၶမရွိေတာ့တဲ့အခ်ိန္မွာ ေစတီကို ၿဖဳိဖ်က္သူ၊ ေဗာဓိကိုင္းကို ခုတ္ျဖတ္ သူ၊ ဗုဒၶဓာတ္ေတာ္ကို ပြန္းပဲ့ေအာင္လုပ္သူဟာ အနႏၲရိယကံကို က်ဴးလြန္သူနဲ႔ အလားတူတယ္ (အဘိ-႒ ၂၊ ၄ဝ၈။ မ-႒ ၄၊ ၇၈)။ 'တစ္စုံတစ္ေယာက္ဟာ ေစတီကိုျဖစ္ေစ ေဗာဓိပင္ကိုျဖစ္ေစ ဖူးေျမာ္ရင္ ဗုဒၶါ ရမၼဏပီတိ (ဗုဒၶကို ဖူးေျမာ္လို႔ ဗုဒၶဂုဏ္ကို ေအာက္ေမ့လို႔ ရရွိတဲ့ ႏွစ္သက္မႈပီတိ)ကို ရရွိတယ္' (အဘိ-႒ ၂၊ ၃၃၂)။
ဒီေဖာ္ျပခ်က္ေတြမွာ ဗုဒၶ ဆင္းတုေတာ္ မပါတာကို သတိျပဳမိႏိုင္တယ္။ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ အျမင္နဲ႔ဆိုရင္ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ကို ဖူးေျမာ္ရင္ ဗုဒၶါရမၺဏပီတိကို ရတယ္လို႔ မဆိုင္းမတြ ဆိုမွာပဲ။
ေစတီနဲ႔ သက္ရွိဘုရား
'ဗုဒၶဝါဒီတစ္ေယာက္ဟာ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတိုက္ထဲကို ဝင္ေရာက္တဲ့အခါ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ရဲ႕ ကိုယ္ခႏၶာ အစိတ္အပိုင္းျဖစ္တဲ့ ဓာတ္ေတာ္ေတြ ကိန္းဝပ္ေနလို႔ ေစတီေတာ္ကို ေရွးဦးစြာ သုံးႀကိမ္ လက္်ာရစ္ လွည့္ၿပီး ပူေဇာ္ရတယ္။ ေစတီေတာ္က ႀကီးရင္ ေလးေနရာမွာ၊ ငယ္ရင္ ရွစ္ေနရာမွာ ရွိခုိးဝတ္ျပဳရတယ္။ အဲဒီေနာက္ ေဗာဓိပင္ကို ရွိခိုးဝတ္ျပဳရတယ္' (ဒီ-႒ ၁၊ ၁၅၇။ အဘိ-႒ ၂၊ ၃၃၄)။ ရဟန္းေတာ္ဟာ ေစတီေတာ္ကို ပူေဇာ္ ဝတ္ျပဳဖို႔ မသြားရင္ ဗုဒၶဘုရားရွင္ကို မဖူးေျမာ္တာနဲ႔ အတူတူပဲ။ ဗုဒၶဘုရားရွင္ကို ျပဳရမဲ့ ႐ိုေသ ပူေဇာ္မႈ အားလုံးကို ေစတီေတာ္မွာလည္း ထပ္တူျပဳရတယ္။ ရဟန္းဟာ ေစတီေတာ္ တစ္ဆူရဲ႕ ျမင္ကြင္းအတြင္းမွာ ပခုံးႏွစ္ဖက္လုံးကို မဖုံးလႊမ္းရ၊ ဖိနပ္ မစီးရ၊ ထီး မေဆာင္းရ၊ ေရမခ်ဳိးရ' (ဒီ-႒ ၃၊ ၂၁၇။ အဘိ-႒ ၂၊ ၄၈၉)။ ရွိခိုး ပူေဇာ္မႈကို ေၾကာင္းက်ဳိး ဆီေလ်ာ္စြာ ေဖာ္ျပတဲ့ အျခားေနရာေတြမွာလဲ ေစတီႏွင့္ ေဗာဓိပင္ကိုသာ ျပဆုိၿပီး ဆင္းတုေတာ္ကို ၫႊန္းဆိုျခင္း မရွိဘူး (မ-႒ ၁၊ ၂၅၈။ အံ-႒ ၂၊ ၃၇၇။ ဝိ-႒ ၄၊ ၁၅၂)။
ဒါေၾကာင့္ ေအဒီငါးရာစုက ေရးသားတဲ့ ေရွးဦး အ႒ကထာက်မ္းစာေတြအရ အဲဒီေခတ္အခ်ိန္ ဗုဒၶဆင္းတု ေတာ္ တည္ရွိေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္း အတိအက် ဆိုႏိုင္ေပမဲ့ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ကို ေစတီနဲ႔ ေဗာဓိပင္တို႔ေလာက္ ရွိခုိးပူေဇာ္စရာအေနနဲ႔ အေရးတႀကီး အေလးေပး မေဖာ္ျပဘူးလို႔ သုံးသပ္ႏိုင္တယ္။
အေၾကာင္းကို ရွာရင္
ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ ကိုးကြယ္မႈ အစီအမံကို အ႒ကထာက်မ္းေတြမွာ ဘာေၾကာင့္ ေလွ်ာ့ေပါ့ထားရသလဲ အေရးမေပးခဲ့သလဲ ဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အေၾကာင္း ႏွစ္ရပ္ကို စဥ္းစားႏိုင္တယ္။
၁) ေရွးေဟာင္း သီဟိုဠ္ဘာသာအ႒ကထာက်မ္းေတြ (ပါဠိဘာသာမျပန္ခင္က ရွိေနၿပီးျဖစ္တဲ့ အ႒ကထာ က်မ္းေတြ)ကို ေရးသားခ်ိန္က ဆင္းတုေတာ္ေတြဟာ ရွိခိုးပူေဇာ္မႈ စနစ္ေဟာင္းကို ဆန္းသစ္တီထြင္မႈ တစ္ ရပ္ျဖစ္လို႔ အေရးမပါေသးျခင္း။ ဆင္းတုေတာ္ေတြရဲ႕အထဲမွာ ဗုဒၶဓာတ္ေတာ္ေတြကို ထည့္သြင္းထားမွသာ ပူေဇာ္စရာအေနနဲ႔ ယူဆျခင္း။
၂) ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ကို ကိုးကြယ္မႈဟာ အဲဒီအခ်ိန္က မဟာယာနဝါဒီေတြမွာပဲ အထူးထင္ရွားတယ္။ မဟာ ယာနဝါဒကို အျပင္းအထန္ ဆန္႔က်င္တဲ့ ေထရဝါဒ မဟာဝိဟာရ အစဥ္အလာေတြကို အထူးႁမွင့္တင္လိုတဲ့ ေထရဝါဒီ ပါဠိဘာသာ အ႒ကထာက်မ္းျပဳဆရာ အရွင္မဟာဗုဒၶေဃာသဟာ မဟာယာနနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ မည္သည့္အခ်က္ကိုမွ ရည္ၫႊန္းလိုျခင္း ရွိပုံမရဘူး။ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ကို ႏွစ္ႀကိမ္ေလာက္ ရည္ၫႊန္း ရာမွာေတာင္ ဆင္းတုေတာ္ရဲ႕ အေရးပါမႈကို မျပဘဲ ဆင္းတုေတာ္ထဲက ဓာတ္ေတာ္ကိုပဲ အသားေပး ေဖာ္ျပတယ္။
အ႒ကထာနဲ႔ ဗုဒၶစြယ္ေတာ္
ေအဒီေလးရာစု ကိတၱိသိရိ ေမဃဝဏၰမင္းလက္ထက္မွာ ဗုဒၶစြယ္ေတာ္ဓာတ္ကို သီဟိုဠ္သို႔ ပင့္ေဆာင္ခဲ့ပါတယ္။ သီဟိုဠ္မွာ အေရးပါတဲ့ ဓာတ္ေတာ္ျဖစ္ေပမဲ့ ေအဒီ ၅ ရာစု ပါဠိအ႒ကထာက်မ္းမ်ားမွာ ဒီ စြယ္ေတာ္ဓာတ္အေၾကာင္းကို တစ္စြန္းတစ္စမွ် မေဖာ္ျပဘူး။ အရွင္ဗုဒၶေဃာသနဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္ျဖစ္တဲ့ တ႐ုတ္ရဟန္းေတာ္ ဖာဟီယန္ဟာ ဗုဒၶစြယ္ေတာ္လွည့္ပဲြအၿပီး စြယ္ေတာ္ဓာတ္ကို အဘယဂိရိေက်ာင္းတိုက္ သို႔ ပင့္ေဆာင္ပုံ မ်က္ျမင္ကို အေသးစိတ္ ေဖာ္ျပတယ္ (A Rcord of Buddhist Kingdoms, Trans., Fa Hien, p. 102-103.)။
အင္မတန္ အေရးပါတဲ့ စြယ္ေတာ္ဓာတ္ကို ပါဠိအ႒ကထာက်မ္းေတြမွာ မေဖာ္ျပတာအတြက္ တစ္ခုတည္း ေသာ အေျဖက အဲဒီ စြယ္ေတာ္ဓာတ္ကို မဟာယာနဝါဒရဲ႕ အေထာက္အပံ့နဲ႔ သီဟိုဠ္သို႔ ပင့္ယူခဲ့တာရယ္၊ အဲဒီ စြယ္ေတာ္ဓာတ္ဟာ အဘယဂိရိေက်ာင္းတုိက္ပိုင္အေနနဲ႔ ထင္ရွားေနတာရယ္ေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။
ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ေတြကို ဘာသာေရးတန္ဖိုး ေလွ်ာ့ရာမွာလဲ ဒီသေဘာမ်ဳိး မျဖစ္ႏိုင္ဘူးလား။
ပိုအေရးႀကီးသည္
ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ စာေပသေဘာထားက အဲဒီလို ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီစာေပအရပဲ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္မွာေရာ ေစတီမွာပါ ဗုဒၶဓာတ္ေတာ္ကို ဌာပနာျပဳထားမွ ဘာသာေရးတန္ဖိုး ရွိတယ္လို႔ ေယဘုယ်သေဘာ ဆိုႏိုင္မယ္။ ေစတီနဲ႔ ဆင္းတုမွာ ဘာက ပိုအေရးႀကီးသလဲဆိုရင္ ဓာတ္ေတာ္ ကိန္းဝပ္မႈ မကိန္းဝပ္မႈနဲ႔ပဲ ဆိုင္တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္တယ္။
ဒါေပမဲ့ ေစတီဆိုတာ လူေတြ အ႐ိုအေသျပဳရမဲ့ ေနရာျဖစ္ပါတယ္ (စယိတဗၺံ ပူေဇတဗၺႏၲိ ေစတိယံ၊ ခုဒၵက ပါဌ-႒၊ ၁၈၈)။ ဗုဒၶဓာတ္ေတာ္ ကိန္းဝပ္တဲ့ ထူပကို ဓာတုကေစတီ၊ ေဗာဓိပင္ကို ပရိေဘာဂေစတီ၊ ဗုဒၶ ဆင္းတုေတာ္ကို ဥဒၵိႆကေစတီလို႔ ေခၚပါတယ္ (ဗုဒၶပဋိမာ ဥဒၵိႆက ေစတိယံ၊ ခုဒၵကပါဌ-႒၊ ၁၈၈)။ ဒီစာအရဆိုရင္ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ဟာ ေစတီထိုက္ (အ႐ိုအေသျပဳထိုက္)တဲ့ အရာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ေစတီ ဆင္းတုရယ္လို႔ မခြဲျခားဘဲ ႐ိုေသပူေဇာ္စရာျဖစ္တဲ့ သက္ေတာ္ထင္ရွား ဗုဒၶအေနနဲ႔ စိတ္ ထားတူစြာ အာ႐ုံျပဳႏိုင္ရင္ သေမ စိေတၱ သမံ ဖလံ (စိတ္ထားတူေန က်ဳိးေနမွ်၏)အရ အက်ဳိးတူႏိုင္ ေၾကာင္းပါ။ ဗုဒၶဓာတ္ေတာ္ ကိန္းဝပ္ႏိုင္ရင္ေတာ့ အေကာင္းဆုံးေပါ့။